"Vi er veldig spente på mottagelsen fra kundene og de framtidige kundene våre"

– I løpet av det siste året har 400 medarbeidere jobbet med overgangen, og mandag morgen skal jeg og lokalbanksjefene i byene klippe snora, skriver Helgeland Sparebanks Hanne Nordgaard.

Nytt navn, nye muligheter

Helgeland Sparebank stenger sine gamle kanaler fredag 12. mars klokken 16, men gjenoppstår med nytt navn og nye muligheter for alle kunder mandag 15. mars klokken 06.00.   

Det som tidligere var Helgeland Sparebank går inn i SpareBank 1-alliansen og blir SpareBank 1 Helgeland 15. mars. Den endelige virksomhetsoverdragelsen, der også kundene i SpareBank 1 Nord-Norge på Helgeland blir en del av den nye lokalbanken, skjer ikke før 18. oktober.  

I løpet av det siste året har 400 medarbeidere jobbet med overgangen, og mandag morgen skal jeg og lokalbanksjefene i byene klippe snora. 

Dette er et svært stort prosjekt, men prosjektorganisasjonen både lokalt og sentralt har god styring og kontroll og ser fram til å vise fram den nye Lokalbanken, men ber samtidig om tålmodighet i helgen. Vi har en nødvendig stopp i helgen, og vi kommer opp med ny nettside, ny nettbank og mobilbank mandag. Skal du overføre mellom egne konti må du gjøre det før fredag klokka 16:00, ellers fungerer bankkortene og Vipps som normalt. 

For et år siden ble det klart at Helgeland Sparebank skulle overta virksomheten fra SpareBank 1 Nord-Norge på Helgeland og tre inn i SpareBank 1-alliansen. Forretningsmessig og teknisk er prosjektet omfattende, og for å sikre best mulig drift og forutsigbarhet for kundene, vil endringene gjennomføres i flere trinn. Derfor er det bare kunder i Helgeland Sparebank som kommer over nå, mens kundene i SpareBank 1 Nord-Norge på Helgeland får ny lokalbank 18. oktober.  

Vi er veldig spente på mottagelsen fra kundene og de framtidige kundene våre. Undersøkelser viser at de færreste er negative til endringen, og det er vi glade for. Vi skal gjøre alt vi kan for at alle skal oppleve den nye bankhverdagen som positiv. Vi har høy bemanning og er klare til å veilede dem som trenger hjelp. 

Målsettingen til banken er å være i norgestoppen digitalt, men samtidig beholde nærheten til kundene, for den nye banken er akkurat like lokal som den alltid har vært. Banken beholder lokal styring, lokalt eierskap, lokale arbeidsplasser og ikke minst den lokale nærheten til kunder og samfunn.  

Stordriftsfordelene med å være en bank i SpareBank 1-alliansen er viktig for oss. Vi får gode fagmiljøer, smarte løsninger, og ny teknologi som er tilpasset kundenes behov. De gode rådgiverne fra begge bankene vil fremdeles har lokale fullmakter som gjør at både privatkunder og næringsliv får en enda bedre og sterkere lokalbank. 

Debatt
Vefsn No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.