Foto: Roger Marthinsen

Tror på norsk båtsommer også i år

Skrevet av Redaksjonen
03.04.2021 07:00

Fjorårets båtsommer ble en av de beste noensinne, både for båtfolket, båtbransjen og norsk reiseliv. Mye tyder på at historien gjentar seg i år.

En stor del av båtbransjen ser tilbake på 2020 som et av de beste årene på lenge.

Koronatiltakene og oppfordringen om å ta ferien i Norge førte til at salget av nye båter økte med 15 prosent og bruktbåtsalget doblet seg. 

I fjor førte koronatiltakene til en rekke stengte gjestehavner og en treg start på båtsesongen, men deretter tok det helt av. 

– I fjor ble båtmarkedet omtalt som helt ellevilt fordi tilbudet i liten grad matchet etterspørselen. Den ble enorm ettersom nordmenn gradvis innså at sommeren skulle tilbringes hjemme, sier daglig leder Magnus Frøshaug Ryhjell i bransjeorganisasjonen Norboat til NTB. 

Dette medførte at bruktbåter ble solgt lynraskt, mens salget av nye båter også gikk unna i rekordfart. Men koronapandemien førte også til stengte eller delvis stengte båtfabrikker, noe som gjorde at forhandlerne ikke fikk tak i nok båter. Mange får dermed båten de kjøpte i fjor, levert i år. 

Det mange var spente på i fjor høst, var om det ville komme et stort antall brukte båter til salgs fra dem som kjøpte båt som en midlertidig løsning på våren. 

– Denne «bølgen» kom aldri, hvilket vi tar som et positivt signal, sier han, og mener det betyr at mange fikk smaken på båtlivet og har beholdt båten de kjøpte i fjor. 

Generalsekretær Stig Hvide Smith i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) tror det vil bli mye oppmerksomhet rundt båtlivet også i år, ikke minst fordi NRK skal TV-seile langs kysten med Statsraad Lehmkuhl. 

– Det var jo en betydelig økning i båtsalget i fjor, og jeg tror det fortsetter i år, og at vi kan vente oss enda flere båter på sjøen, sier han til NTB. 

[annonse]
I fjor døde 20 personer i fritidsbåtulykker i Norge, mens snittet de siste ti årene har vært 29. Nedgangen kom til tross for tidenes båtsommer. 

– Vi er veldig opptatt av tilrettelegging for båtfolket, og vji obber mye med sikkerhet og informasjon. Det gleder oss derfor at det ser ut som om holdningsskapende arbeide gir resultater, sier Hvide Smith. 

Men han peker på at av de 20 dødsulykkene skjedde 10 mens båten lå stille, og nesten halvparten hadde ikke godkjent redningsvest på seg. 

– Det er fryktelig leit, og det blir så veldig unødvendig at liv går tapt fordi man ikke har tatt ansvar og forstått alvoret. Hvis man først havner i vannet, hjelper det ikke å kunne svømme når kuldesjokket setter inn. Det er kaldt i sjøen i Norge, sier han. 

I fjor var det også både flere båtskader og høyere erstatninger enn noen gang før, viser tall fra Finans Norge. Hele 13.500 båtskader ble meldt inn, 25 prosent flere enn året før. 

Stig Hvide Smith mener mye av dette skyldes manglende grunnleggende ferdigheter og peker på at selv om teoridelen av båtførerprøven er god, så mangler den praktiske opplæringen. Båtforbundet ivrer derfor for å få innført en praktisk prøve i tillegg. 

– Å kjøre båt er ikke det samme som å kjøre bil. Det er en helt annen måte å manøvrere på. Man må også sette seg inn i hvordan vind og vær sammen med sjø og strøm innvirker på en båt, sier Hvide Smith. 

Til slutt understreker han at båtfolk generelt er hyggelige og hjelper til, og at det ikke er flaut å be om andre båtfolk om hjelp denne sommeren. 

(NTB)

Debatt
Vefsn No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.