ILLUSTRASJON: Christina Fjeldavli

"Spinnvill hubro aktuell som kommunikasjonssjef"

Skrevet av Christina Fjeldavli
09.11.2019 13:06

Henrik Ibsen skriver i skuespillet Vildanden om livsløgnen, dette nødvendige selvbedraget som gir livsglede til gjennomsnittsmennesket. Ingen villand har søkt på den nylig utlyste stillingen som kommunikasjonssjef for ZERO. Imidlertid viser det seg nå at Bubo Bubo har søkt, en villhubro fra Frøya som akter å utnytte sitt fortrinn som minoritet i søkerbunken. Kvotér meg inn eller bli saksøkt, skriver rovfuglen friskt og freidig i en e-post til ZEROs øverste leder. Okkupasjonen av kjærlighetsøya har radikalisert den spinnville fuglen, som på rekordtid har gått fra rødlista til PST-lista.

If you can’t beat then, join them, tenker Bubo Bubo. Med det oransje blikket sitt har han jo ikke kunnet unngå å se det, at det er penger å tjene på dette irrgrønne skiftet som tok knekken på hjemstedet. Hubroen ser ned på de skarpe klørne sine. Tidligere gikk det i smågnagere, frosk og harer. Nå er oppmerksomheten brått konsentrert om noe helt annet, nemlig klimafryktkommunikasjonsbransjens andel av de grønne subsidiene. Som radikalisert villhubro i PSTs søkelys trenger han en grønn avledningsmanøver. Hva passer da bedre enn å bli ansatt i ZERO, myndighetenes foretrukne samtalepartner i miljøspørsmål?

ZERO er i følge eget nettsted «en uavhengig, ideell organisasjon» som mener at «politisk lederskap og et fremoverlent næringsliv er avgjørende for å løse klimakrisen». Her siktes det utvilsomt til investor Jens Ulltveit-Moe som lente seg hardt fremover i Dagens Næringsliv her om dagen, med påstander om at vindkraftmotstandere skiter i verden. Bubo Bubo blir imponert når han ser hvor mange fremoverlente venner ZERO har. Hovedsponsorene deres er ingen ringere enn Tine, Hafslund ECO, Scatec Solar, Nye veier, ASKO og Fremtind. Disse betaler årlig minst 500 000 kroner hver, noe som må bidra sterkt til ZEROs uavhengighet.

ZERO har i tillegg har klart å tiltrekke seg en herlige strategipartnere. Statkraft, Equinor, Veidekke, Coca Cola, Avinor, Norsk olje & gass og SAS er alle med på laget. Samtlige er rå på å kutte unødvendige utslipp, så her er det mye å lære for en hubro.

I tillegg til hovedsponsorer, strategipartnere og fagpartnere, kommer supre støttespillerne som Mo industripark, Yara, Zephyr, TrønderEnergi og en lang rekke andre. Sammenlagt bidrar ZEROs gode hjelpere med flere  millioner årlig, penger miljøstiftelsen kan rutte med uten noen som helst bindinger til de glade giverne.

Bubo Bubo identifiserer seg med ZEROs fremste kjerneverdier, som han tror må være løgn og selvbedrag, selv om det ikke står eksplisitt på nettsiden (bare implisitt). Som alle Ibsen-elskere vet, er livsløgnen uunnværlig for en gjennomsnittshubro. En villand som blir skadeskutt, svømmer ned til havsens bunn og biter seg fast i sjøgress, for å drukne. Den skadeskutte hubroen Bubo Bubo nekter å innta offerrollen. Som kommunikasjonssjef for ZERO er målet hans å bite seg fast i de grønne sertifikatene, ikke som vindbaron, men som klimafryktsnyltefuglprofitør.

Debatt
Vefsn No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.