FAR OG DATTER: Lidenskapen for salg og service har gått i arv. Tone Holmen er daglig leder, mens pappa og gründer Snorre Holmen jobber for fullt på Fritidssentret.

Veteranene
som fikser alt

Skrevet for Fritidssentret
15.10.2020 19:02

Når du uten problemer kan fremskaffe stigbrett til en 18 år gammel Fiat bobil, skjønner du at dette er en bedrift som virkelig tar kundene på alvor.

Fritidssentret i Mosjøen har for lengst rukket å opparbeide seg en legendarisk status som butikken som fikser alt. Og med en fartstid på 42 år sitter bedriften med en unik kompetanse og erfaring som kommer godt med hver eneste dag.

– Det går jo klart litt prestisje i dette, sier Tone Holmen.

Og viser til at damene i butikken nekter å gi seg før de har funnet en løsning. Som da de sporet opp et varmeapparat til en 1978 Cabby campingvogn. Det er slike ting som er med på å gi Fritidssentret et unikt renommé.

EN EKTE VETERAN
Så har da også Snorre Holmen drevet med salg siden 1969. Det begynte med Moskwich, Renault og Lada, hvor han i perioden 1972-73 solgte hele 240 nye biler per år. Siden har det bare rullet videre og i dag er det datteren Tone Holmen som er daglig leder.


Men selv om Snorre har rukket å bli 72 år, er han fortsatt i full jobb.
– Det er jo dette som er livet, det er dette som gir mening, jeg er utrolig heldig som kan komme på jobb hver dag sier veteranen.

Saken fortsetter under bildet.

NOE FOR EN HVER SMAK: – Vi jobber kontinuerlig med å utvide og finsikte utvalget vårt, slik at det hele tiden skal være noe for enhver smak, sier Tone Holmen.STEIN PÅ STEIN
Fritidssentret ble startet i 1978 og bedriften er bygget opp gradvis - stein for stein. I dag fremstår senteret som topp moderne med et bredt utvalg av produkter og tjenester. Her finner du alt fra bobiler, campingvogner og snøscootere, til lamper, vannkra- ner, brytere, kokeutstyr, klær, campingmøbler, ulike typer kopper, glass og serviser, griller og mye mer.

Fritidssentret AS er en av landets største butikker når det gjelder caravanutstyr og reservedeler til bobil og caravan. Og kanskje det aller viktigste, et moderne verksted med fantastisk flinke medarbeidere, uten dette ville alt det andre være verdiløst.

Fritidssentret var rekordtidlig ute med å ta i bruk datamaskiner, helt tilbake til 1981. Det betyr at de sitter med en uvurderlig statistikk som igjen letter arbeidet med å vite hvor mye som skal bestilles opp til enhver tid.

– Vi har stålkontroll på vareflyten, sier Tone Holmen.

KUNNSKAPSRIKE KUNDER
Hvert år selger de rundt 80-100 nye snøscootere og ca 100 enheter av nye og brukte campingvogner og bobiler.

– Vi ser at kundene våre har stor kunnskap om hva de ønsker seg og da er det også lettere for oss å komme opp med skreddersydde løsninger, sier Snorre Holmen.

Saken fortsetter under bildet.

KLAR FOR VINTEREN: Med nye snøscootere på plass er Snorre Holmen og staben hans klare for nok en vintersesong.

De utfører også service på snøscootere, camping-vogner og bobiler, noe som kundene er opptatt av for å kunne beholde fireårs-garantien på ny snøscooter, og opp til 12 års utvidet garanti på ny bobil og campingvogn.

MEDARBEIDERNE GULL VERDT
Når det gjelder bobiler selges rundt halvparten internt på Helgeland, mens resten går ut av regionen. Og mye av suksessen skyldes et skyhøyt servicenivå. Tone og staben står på døgnet rundt, og Tone og Snorre svarer gjerne på mail eller Facebook en lørdagskveld, hvis en kunde lurer på noe.

Nettopp staben er særdeles viktig for Fritidssentret og bedriften har også innført et bonussystem som gjør at femti prosent  av overskuddet kommer medarbeiderne til gode.

– Dette er klart med på å øke eierskapet til bedriften og sørger igjen for at kundene til enhver tid møter topp motiverte medarbeidere, sier Tone Holmen.