UNIKE FOLK HOS UNIK BILBERGER

Tove Lise Trælnes og folkene hennes har bygget opp Helgeland Bilberging til en solid bedrift med nærmere 4.000 oppdrag i året.Fantastiske, flinke og lojale medarbeidere er grunnen til at vi har lykkes i markedet, sier Trælnes. 

Underveis har hun kjøpt opp de lokale avdelingene til Falck og Viking SOS. I dag er det seks faste medarbeidere og to ekstrahjelper i selskapet.Fantastiske, flinke og lojale medarbeidere er grunnen til at vi har lykkes.

MONSTER-BERGEREN

Lokalisert i Mosjøen er tungberging en viktig del av por- teføljen og øverst på utstyrslista hos Helgeland Bilberging troner en Scania 730 8x8 med en Rotator 1140 kran.
Den eneste i Norge, den ble bygget som en terreng- gående prototype for Forsvaret, men de gikk for et annet merke, sier Arne Harald Bruem.

Med trekk på alle åtte hjulene, 730 h og en roterende kran som kan løfte inntil 36 tonn, er dette en monsterbil som gjør jobben betydelig enklere. Som da de skulle berge et 32-tonns vogntog som hadde havnet ute på et jorde. Da vare det bare å kjøre ut og løfte det inn.

VETERAN-BERGEREN

På den andre enden av skalaen har selskapet også en 1982-modell to-akslet Scania 112. En liten og kompakt kranbil som kan kjøres rett ut i grøfta eller skogen når det handler om å få riktig trekkvinkel. Etterpå er det bare å trekke 112’n opp på veien igjen.

En annen suksessfaktor er at selskapet sitter med tung teknisk kompetanse. Blant annet med en mekaniker som har 18 års erfaring som lastebilmekaniker. Det betyr at selskapet kan gjøre det meste av vedlikehold og reparas- joner på egenhånd.

BISTÅR LOKALT NÆRINGSLIV

I tillegg til berging av små og store kjøretøyer, tilbyr også Helgeland Bilberging transport og bistand til lokale bedrifter. Det betyr at både entreprenører og arrangørerhar kort vei til en profesjonell aktør som håndterer alt fra takstoler og grus til levering av platter og telt ved større arrangementer. Som bilbergere har de vakt 24/7, 365 dager i året. For når for eksempel E6 er stengt på grunn av en trailer i trøbbel, haster det med å få ryddet opp.

– Dette er en spennende og veldig variert bransje og vi er stolte over å kunne tilby et så vidt bredt spekter av tjenester, sier Trælnes.

HENSYNSLØSE BILISTER

Jobben som bilberger er likevel ikke helt uten fare. For det er mange bilister som absolutt ikke tar hensyn til en pågående operasjon. – Jeg har selv ligger halvveis under et havarert vogntog for å feste kroken, mens bilistene raser forbi i 80 km/t, bare noen centimeter unna beina mine. Det er absolutt ingen hyggelig opplevelse, sier Bruem.