BÆREKRAFT: Staben på SHMIL jobber hver dag med å skape et mer bærekraftig miljø. Fra venstre: Per Bjørn Ørjevatn, Toril Haltbrekken, Ruth Ane Grimsø, Ronny Aanes, Håkon Johansen, Heidi Eidet Eggen, Agnar Adolfsen og William Puntervold.

Tenk bærekraft når
du handler og kaster

Skrevet for søndre helgeland miljøverk IKS
29.12.2019 19:07

Hver fjerde handlepose med mat går rett i avfallet. Og ofte havner det også i feil pose. Det taper alle på.

– For oss som skal gi alt avfall en merverdi, er det viktig at alle aktører tenker bærekraft, sier administrerende direktør Håkon N. Johansen i Søndre Helgeland Miljøverk IKS (SHMIL).

TA DEG LITT TID

Det betyr at alt fra produsenter, butikker og for­brukere bør ta seg litt ekstra tid, enten det er snakk om bruk av emballasje, hvor mye du handler inn og hvordan du kvitter deg med avfallet.

Faktum er at hver SHMIL-innbygger i snitt legger 30 kilo matavfall i restavfallet. I sum får dette store konsekvenser:

– Dette matavfallet alene kunne skaffet nok biogass til å sende en gassdrevet buss rundt jorda åtte ganger, sier kommunikasjonssjef Toril Haltbrekken i SHMIL.

Saken fortsetter under bildet.

FØLGER MED: Tom Roger Dahlmo, avdelingsleder Åremma følger med på produksjonen i anlegget.

PLASTEN BLIR SORTERT UT

Så er det jo slik at det kanskje ikke er like fristende å fjerne den myke plasten fra en råtten agurk eller en brokkoli som er i ferd med å gå i oppløsning, selv om dette er klart å foretrekke.

– Da er det faktisk bedre å kaste hele greia i matavfallet enn at det går i hvitposen. Plasten blir nemlig skilt ut på biogass-anlegget og går til forbrenning. Matavfallet omdannes til biodrivstoff, jord og gjødsel. Dog, det er veldig viktig at man ikke kaster glass og metall i matavfallet, sier Haltbrekken.

DIN MILJØGARANTIST

SHMIL er din garantist for at avfallet blir forsvarlig håndtert. Selskapet har i dag 17.500 abonnenter og 5.000 hytteabonnenter. Men det påhviler også deg, som forbruker, et klart ansvar for å legge til rette for at det kan skapes merverdier.

Saken fortsetter under bildet.

KLAR ØKNING: – Etter at vi innførte fri levering for husholdningene på gjenvinningsstasjonen, har vi fått inn store mengder avfall, sier driftssjef Ronny Aanes.

Etter at SHMIL innførte fri levering på gjen­vinningsstasjonen for husholdningene, har vi fått inn store mengder avfall. Alt for mye av dette leveres i dag som restavfall. Rundt en tredjedel av dette avfallet kunne heller vært gjenvunnet som 
f. eks papp, tekstiler, metall og papir.

Norge har forpliktet seg til å gjenvinne 60 prosent av husholdningsavfallet innen 2030. Så langt er prosentdelen i SHMIL-området i overkant av 40 prosent.

– Dette er selvfølgelig ikke godt nok. Her er det bare å brette opp ermene og skjerpe fokuset både under din egen kjøkkenbenk og hva du leverer på gjenvinningsstasjonen, så skal SHMIL sørge for at avfallet får ny verdi konkluderer administrerende direktør Håkon N. Johansen.