SELGER LIVSVERKET: Kyrre Jarl Gjerstad mener det er på tide at nye krefter overtar Friis'co Bilskadesenter. Så hvis du går med en gründer i magen, så har du en unik sjanse her.

Nå kan du få ditt
eget bilskadesenter

Skrevet for friisco's
13.01.2020 18:40

Har du 12,6 millioner kroner og lyst til å overta en markedsledende bedrift? Renommerte Friis’co i Mosjøen er lagt ut for salg.

– Det har vært en lang reise, men nå er det på tide å roe det litt ned, sier daglig leder Kyrre Jarl Gjerstad.

Hvilket er uvante ord fra en mann som absolutt ikke er kjent for å ta det med ro. For han har brukt fritiden, han ikke har, til blant å bygge sin egen hytte. Og er det noen som trenger hjelp, stiller han alltid opp.

KRAFTIG VEKST

Men tilbake til Friis’co Bilskadesenter. Det ble startet som rent lakkeringsverksted i 1981. I 1987 ble virksomheten utvidet til også å drive med bil­oppretting og det var tre medarbeidere i bedriften.

I dag er det 11 ansatte, selskapet er Miljøfyrtårn-sertifisert og er markedsleder i sitt område. Tre ganger har de blitt kåret til en av Norges 100 beste verksteder. Friis’co reparerer absolutt alle biler og er avtaleverksted for seks store forsikringsselskaper.

Saken fortsetter under bildet.

VETERANER I FAGET: Kyrre Jarl Gjerstad, Stig Krogtoft og medarbeidere har et langt liv bak seg i bransjen og har bygget opp en bedrift som er markedsledende i området.BÆREKRAFTIGE HENSYN

Hensyn til miljøet er en bærebjelke i forretningsdriften til Friis’co. Både den interne, som skal sikre at medarbeiderne kan jobbe under trygge og sikre forhold, men også med tanke på verden rundt.

– Vi ser at dette er noe våre kunder setter pris på og etter hvert har også det å være en grønn og bærekraftig bedrift blitt en forutsetning for å kunne være konkurransedyktige i markedet.

KVALITET BETYR ALT

Det sentrale stikkordet når det handler om Friis’co er kvalitet. I alle ordets betydninger. Hvilket også førte til at da en av hovedleverandørene av lakk ikke klarte å overbevise Kyrre om at kvaliteten var god nok, så byttet han merke.

– Jeg godtar kun det beste. Når en kunde leverer bilen sin til oss, så skal vedkommende vite at den er i trygge hender og at den blir behandlet som om det var mitt eget kjøretøy.

Saken fortsetter under bildet.

SOLID KOMPETANSE: Friis'co har blitt kåret tre ganger til ett av Norges 100 beste verksteder, noe Kyrre er stolt over. Verkstedet reparerer absolutt alle biler og er avtaleverksted for seks store forsikringsselskaper.KLAR FOR EN NY FASE

Men, som sagt, nå ønsker Kyrre å gå over i en ny fase i livet. Det er farvel til år hvor han, med hjelp av de andre ansatte på den tiden, satte opp bedrift­ens tilbygg. Det året ble det over 2.000 timer med overtid. Nå er selskapet gjeldfritt og solid med en stadig økende etterspørsel.

– Sånn sett føles det riktig å selge nå. Og skulle noen ha lyst til å ha meg med på lasset, så har jeg sagt ja til å bli med et par år tid for å sikre en så smidig overgang som mulig.