SAMBAND: Randulf Stensen bruker en del av tida på å være ute på oppdrag i forbindelse med kommunikasjonsutstyr. Her er det Marie Bjørhusdal som får innføring i bruk av sambandsradio.

Mye utenom
det vanlige

Skrevet for Elektroland Mosjøen
30.12.2018 14:25

Gjennom årtier har eierne av Elektroland i Mosjøen bygd opp en kompetanse som skiller bedriften fra andre aktører i elektronikkbransjen.

- Vi er jo en Power-butikk, og har de kjedeproduktene som ligger i sortimentet. Men for oss er det viktig å ha flere bein å stå på, sier Randulf Stensen som selv har kommunikasjon og samband som sitt spesialfelt.

Må ha godkjenning

- I dag skal jeg levere og programmere sambandsutstyr til Bertelsen & Garpestad, en av mange aktører som jobber med byggingen av ny E6. Dette er en jobb som krever offentlig godkjenning, noe vi har. I tillegg må brukerne ha godkjenning fra nasjonal kommunikasjonsmyndighet, sier Stensen som har vært i bransjen siden begynnelsen av 80-tallet.

- Ja, jeg har et fagbrev som radio- og TV-Reparatør - noe de andre eierne er påpasselig med å påpeke ved enkelte anledninger, flirer han.

Saken fortsetter under bildet

 SAMBAND: Randulf Stensen bruker en god del av tida på å være ute på oppdrag i forbindelse med kommunikasjonsutstyr. Her er det Marie Bjørhusdal som får innføring i bruk av sambandsradio.

Elektroland Mosjøen har gjort større sambandsoppdrag for blant annet Alcoa og entreprenører i lokalmiljøet. Felles for kundene er at de vil ha løsninger som er funksjonelle og enkle i bruk.

Større rekkevidde

- Jeg er ganske ofte ute og setter opp utstyr for å bedre rekkevidden på anlegg - såkalte repeatere. Vi får tilbakemelding om at kundene setter pris på at en lokal bedrift kan tilby disse tjenestene, sier Randulf som trives med å jobbe opp mot næringslivet. 
- Det er ingen tvil om at det er det vi gjør i butikken som er hoveddelen av drifta vår. Men det gir et kjærkomment avbrekk å få bryne seg på andre oppgaver. Dessuten liker jeg ikke å si nei til kunder. Vi prøver alltid å finne løsninger, sier han. 

Spesialkompetanse

Også Vegard Johansen trives med å gjøre oppdrag ute mot forskjellige kunder. Hans spesialkompetanse retter seg mot kameraovervåkning.

Saken fortsetter under bildet.

FULL OVERSIKT: Kameraovervåkning er et stadig voksende marked. Vegard Johansen har fagområdet som sin spesialitet.

- Kundene er i stadig større grad opptatt av å sikre verdiene sine. Jeg er ganske mye ute på industrianlegg og i butikker. Vi benytter oss i størst grad av produkter fra Axis, en leverandør som tilbyr alt fra små, enkle kamera til større og mer avanserte modeller med mange muligheter, sier Vegard som har installert anlegg på opptil 15 kamera. 

Enkelt og fleksibelt

- Det er viktig for kunden at de får et anlegg som er enkelt å betjene, samtidig som det gir stor fleksibilitet, sier han.

- I likhet med de fleste andre områder innen elektronikk, utvikles det nye produkter med rimelig høy frekvens. 

De beste sluttproduktene

- Det er utrolig viktig å holde seg oppdatert, både på produktene og de løsningen som skal til for å styre dem. Kursing og opplæring er viktig for at vi skal kunne tilby kundene de beste sluttproduktene, sier Vegard.
En relativt ny trend er såkalte hyttekamera.

- Noen ønsker simpelthen bare å se hvordan været er på hytta, mens andre har fokus på sikring av sine verdier. Vi kan tilby løsninger for de fleste behov.

Saken fortsetter under bildet.

 LYDMANN: Morten Elvheim kan tilby varierte lydprodukter i alle prisklasser. Selv setter han pris på at kunder igjen etterspør platespilleren.

For de audiofile bør nok Morten Elvheim være et velkjent navn. Få, om noen, har den samme kompetansen som mannen som har jobbet i bransjen siden 1977. 

Færre kabler

- Det med Hifi krever selvfølgelig en god del egeninteresse. Bransjen har jo klart endret seg mye. På 80-tallet gikk det veldig mye i TV, Hifi og bygging av bilstereo. I dag er bildet ganske annerledes. TV er selvfølgelig viktig, men de fleste i dag skal ha trådløse høyttalere og utstyr med minst mulig kabling. Hifi-produktene vi tilbyr i dag er noe av det som skiller oss fra mengden i bransjen, sier Morten og viser fram to produkter med to vidt forskjellige utgangspunkt. Målet er det samme - å produsere god lyd.

- Den ene forsterkermodellen benytter seg av rørteknologi og er både stor og tung. Den andre er heldigital og nesten en knøtt i forhold. Det er fascinerende at to forskjellige utgangspunkt kan gi så gode resultat, sier han.

Platespilleren tilbake

En trend som Morten personlig har sans for er at den gode, gamle platespilleren er på full fart tilbake.

- Jeg får stadig oppdrag med å få liv i gamle platespillere. Jeg har utstyr på lager som jeg er rimelig sikker på at ikke mange andre har. Det som er litt artig er at ungdommen har oppdaget platespilleren, sier Morten som får tilbakemeldinger på at kunder setter pris på at de kan komme innom butikken for å høre på produktene får de bestemmer seg for å kjøpe.