Det føles som bursdag og julaften på samme dag

Senteret har benyttet lokal arbeidskraft så langt det har latt seg gjøre


Sjøsiden er endelig samlet under et tak 
Senterledelsen har den glede å vise frem Sjøsiden i ny drakt, etter en massiv oppussing. 
- Det føles som bursdag og juleaften på samme dag. Det er fantastisk godt at vi endelig har eiere i ryggen som velger å satse på Sjøsiden og Mosjøen. Vårt store mål er at man skal få en storbyfølelse på et mindre sted. Når du går inn på sentret vårt skal du kjenne en smak av at du er i en by, sier driftsleder Erik Ottesen.
Nå gleder vi oss bare til julehandelen i vårt nye senter med hele 35 butikker å velge mellom.

Etterlengtet løft
- Dette er desidert det største som har skjedd siden senteret ble bygd i 1993 og utbygd i 1998. Både utseendemessig og teknisk var senteret overmodent for en oppgradering, slår driftsleder Erik Ottesen fast.
Det har vært mange planer og utarbeidede prosjekter som aldri har blitt realisert før Scala Eiendom kom inn i 2018. De har skreddersydd planene til et prosjekt som er gjennomførbart og i et format som passer til et senter i Mosjøen. Det bygges på med totalt 2600 kvadratmeter, 10 nye leietakere flytter inn og totalt vil senteret nå inneholde 35 butikker.
- Målet er å få et utvidet tilbud slik at dette kan være hjertet i Mosjøen og det foretrukne handelsstedet for alle som bor i nærheten. Det skal være et fint sted å møtes og oppholde seg, forteller senterleder Cecilie Bang.
- Det blir endelig en helhet, sentrene blir bygd sammen til et bygg. Det skal være et senter, ikke «gamle» og «nye», som de to byggene går under på folkemunne nå. At det kort og godt er Sjøsiden, det skal være likt med samme standard uansett hvor du går, skyter Erik inn.
 
Skryter av driftslederen
- Erik gjør en eksemplarisk jobb og han har knapt hatt fritid de tre siste månedene. Dette prosjektet ville ikke vært gjennomførbart på så kort tid uten han. Jeg er sikker på at han har opp mot 80 anrop i løpet av en dag, med små og store utfordringer som må løses. Det hender at det er så ille at jeg må fysisk ta tak i han å be om tid for å få snakke med han, ler Cecilie.
Og at det har vært hektisk nikker han bekreftende til.
- Det er knapt en middag med familien som ikke blir avbrutt uten at det kommer 2-3 jobb anrop. Det jobbes hele døgnet her på bygget, så oppfølgingen skjer jo nærmest døgnet rundt. På toppen av det hele er det drift her i helgene også, så det er lite fritid for øyeblikket. All ære til familien min som holder ut, jeg ser virkelig fram til at det roer seg.
Erik har en lang fartstid på senteret, han har mer eller mindre vært involvert på Sjøsiden i 20 år. Fra han startet på Jack and Jones som tilkallingsvikar når han gikk på videregående. Siden har han jobbet i flere firma som var leverandør av tjenester til senteret. Før han til slutt ble ansatt som driftsleder i 2014.

Driftsleder Erik Ottesen

Travel oppussingsperiode
- Vi tjuvstartet jobben i påsken med opprydding og renovering i alle fellesareal. Alle nyetableringene har vi ikke hatt mulighet til å starte på før tilbygget åpnet. De siste tre månedene er jo de som har vært desidert mest hektisk. Både for kundene, leietakerne og oss, sier Erik.
Senteret har benyttet lokal arbeidskraft så langt det har latt seg gjøre. Alt fra grunnarbeid, maling, ventilasjonsarbeid, snekker, elektriker og rørleggertjenester er utført av lokale bedrifter.
- Jeg vil skryte av både butikkdrivere og kunder, de har virkelig vært svært tålmodige. Det er litt byggeplass her nå, men de forstår at det er for en god sak og at totalen på bygget får et fantastisk løft. Det gjorde seg virkelig å få malt veggene og det nye gulvet synes jeg er kjempelekkert, avslutter driftslederen.