Å starte dagen med å møte smil av alle man møter gjør at man føler seg hjemme her.

jeg har maset på Ellen lenge om hun ikke trengte folk. Det var hit jeg ville, sier Kristin Laksfors.

Fantastisk arbeidsmiljø
Fru Haugans har lange tradisjoner, men det er atmosfæren, arbeidsmiljøet og frihet under ansvar de ansatte trekker frem når de blir spurt om arbeidsplassen sin.
Jeg stortrives. Det å starte dagen med å bare møte smil av alle man møter gjør at man føler seg hjemme her, forteller Sarah Aakerøy Johansen.

 Sarah Aakerøy Johansen gjør en siste touch på bildene før de skal legges ut

Travel sommer
De ansatte forteller om en sommer med hovedsakelig norske turister. Men at de heldigvis ikke merket noe til koronaeffekten som de hadde fryktet på forhånd. Det var fullt belegg gjennom sommeren.
For en del år tilbake var det mer pensjonister som kom på bussturer fra Frankrike og Tyskland. Nå er trenden mer at det er yngre aldersgrupper som kommer og da er de naturlig nok mer ute på naturdestinasjonene i nærområdet. Og de norske turistene er kanskje bedre på å gå ut og kose seg. Blomsterbua var virkelig bra besøkt i sommer, sier Ingrida Kurlinkute-Degutieneé.
Husøkonomen har bodd åtte år i Mosjøen og startet som tilkallingsvikar for sju år siden.
Jeg setter pris på at jeg har fått så mye ansvar. Man har virkelig muligheten til å stige i gradene om man ønsker det. Vi har ansatte som har jobbet her i 30 år, det er virkelig en bra arbeidsplass.
 
Egenprodusert reklame
Det tradisjonsrike hotellet satser hardt på sosiale media og for å virkelig gjøre en forskjell har de ansatt en egen digital markedsfører.
Jobben min består i å markedsføre Fru Haugans hotel, Frøken Skjold og Blomsterbua. Samt Olympen og Pigalle som ligger i Oslo og eies av Fru Haugans, forteller Aakerøy Johansen.
Hun trekker fram den rike historien til hotellet, den spesielle atmosfæren, rommene og ikke minst museet som er her. Det inneholder gjenstander tilbake til oppstarten av hotellet.
Jeg er personlig veldig opptatt av kommunikasjon, sosiale medier og det å nå ut til folk. Målgruppen vår er bred, lokalt er det restauranten og i helgene har vi nattklubb. Vi skal nå de reisende, fra inn og utland å få dem til å velge Mosjøen som destinasjon eller stoppested. Og byen vår har virkelig mye å by på, forteller Sarah entusiastisk.
 
En fot innafor
Jeg kommer fra hotelldrift i Sandnessjøen, men jeg har maset på Ellen lenge om hun ikke trengte folk. Det var hit jeg ville, sier Kristin Laksfors med et smil.
Hun fikk etter hvert en fot innafor på Frøken Skjold som resepsjonist og nå to og et halvt år senere er Kristin leder for resepsjonen, samt kurs og konferanse.
Jeg synes det er veldig spennende fordi det er så mye som er i utvikling. Både produkter og at de utvider bedriften. Vi har mye kontakt med turoperatører i utlandet og rundt om i Norge.
Hun forteller om flere nye produkter, alt fra afternoon tea til snøscooterturer i samarbeid med andre reiselivsaktører på Helgeland. Så trekker hun frem samarbeidet internt på hotellet.
Det er veldig greit her, alle avdelingene har konstant kontakt med hverandre. Jeg har nærmest direktelinje rett inn i vaktmesteravdelingen. Er det noe som må utbedres på rommene, da maser jeg på Bjørn Inge. Han er kjapp til å ordne opp og det er aldri noen sure miner, smiler Laksfors.
 
Egen håndverker
Det er nok ikke alle hotell som har en som kan finne på å bare hive seg rundt å rive deler av kjøkkenet, for så å støpe nytt gulv - alt dette mens sjefen er borte på jobbreise. Men det har de altså her.
Kokkene klagde på at de hadde for lite plass til å jobbe. Så da gjorde jeg en mindre tilpasning på kjøkkenet. Når Sverre kom tilbake fra Oslo var det nystøpt gulv. Så han kom bort og lurte på hva som hadde skjedd. Men det endte med at jeg fikk tommel opp fra han,  ler Kjærstad.


 Bjørn Inge Kjærstad går over de nylagte flisene.