Daglig leder Sondre Rødsand leder an i arbeidet under kaia hos Rana Industriterminal i sommer. Der bygde Infrakon en betongvegg mens skipstrafikken gikk som normalt.

Der ingen skulle tru at nokon kunne jobbe

Har du mot i brystet og vett i panna, og vil jobbe med å bygge bruer og kaier på steder der det er utfordrende å komme til?

Med fagbrev innen betongarbeid, eller erfaring fra stålindustri eller sveisearbeid kan du være den neste ansatte som Infrakon ansetter. Bedriften fra Mo i Rana tar oppdrag over hele landet med å rehabilitere eller bygge bruer og kaier, og med å etablere infrastruktur til arbeid i fjellanlegg. Betong og stål er deres hovedmaterialer.
 
– Vi er fortrinnsvis på jakt etter betongfagarbeidere, men om har et annet fagbrev og mener at du er praktisk anlagt og liker å ta i et tak, er det bare å kontakte meg. Det sier daglig leder Sondre Rødsand.

UNIKE OPPDRAG OG LØSNINGER

Bedriftens nisje innebærer at jo mindre sola skinner der oppdraget skal utføres, jo mer lyst har Infrakon på jobben. Liker du også utfordringen med å måtte finne smarte løsninger for å løse et oppdrag, kan du være den rette. Mot i brystet, vett i panna, stål i ben og armer er altså ingen bakdel i denne jobben.
 
– Prosjekter med ugjestmild beliggenhet som sjø, trafikk og fjellanlegg ligger vårt hjerte nærmest, og vi skal her være en totalleverandør av betong- og stålkonstruksjoner. Vi liker utfordringer der man for eksempel må finne finurlige løsninger for å løse en jobb. Den øvelsen er attraktiv og spennende, sier Rødsand.

Har du fagbrev innen betongarbeid, eller erfaring fra stålindustri eller sveisearbeid kan du være den nye kollegaen til (f.v.)Piotr Ziolkowski, Thor Martin Michaelsen, Jørgen Bern Osmo, Sondre Rødsand, Robin Andre Hanssen og Marius Reinsnes. Fra prosjekt under Industrikaia.

KJØPTE 11 FLYTEBRYGGER

Sånn som da de i sommer endte opp med å bestille 11 tilpassede flytebrygger av betong for å få løst en jobb under kaia hos Rana industriterminal: Å støpe en 280 meter lang og 2,5 meter høy vegg til erosjonssikring.
 
– For å kunne jobbe under kaia uten å forstyrre den daglige driften ved havna, måtte vi etablere noen gode løsninger, forteller Rødsand.
 
Flytebryggene satte de sammen til en helt nødvendig og samtidig veldig god arbeidsstasjon, slik at de ansatte hadde noe å stå på mens de jobbet. I tillegg etablerte de en kranbane under kaia til å frakte utstyr inn og ut med. Slik unngikk de å lage hull i kaia.
 
– Det var en spesiell opplevelse å jobbe under kaia med armering, forskaling og betong mens det var båter og trafikk der, og samtidig ta hensyn til flo og fjære, forteller Rødsand.
 
Han er veldig fornøyd med at de klarte å gjennomføre jobben uten å forstyrre driften ved industriterminalen.
 
– Egne logistikkløsninger gjorde det mulig, og nå har vi jo en flott arbeidsstasjon klar til neste oppdrag hvor det måtte passe, sier en lurt smilende Rødsand om de 11 flytebryggene. 

Infrakon er totalleverandør av betong- og stålkonstruksjoner.

FART, SIKKERHET OG BETALING 

Til tross for at behovet for Petter Smart-løsninger dukker opp, er det viktig å understreke at ingen konstruksjoner blir laget eller jobber gjort uten at sikkerhet står i fremste rekke.
Bedriften har selvfølgelig alle godkjenninger på plass for å drive med de oppdragene de tar. Infrakon har for ekspempel godkjenning til å gi tilbud på bruer av krevende natur, og er i ferd med å skaffe seg tiltaksklasse tre, som er den høyeste. Kundene deres er som oftest kommuner, fylke og stat.
 
– Vi kan tilby et spennende arbeidsmiljø med stor fart, men hvor det samtidig er fokus på sikkerhet. Vi har gode lønnsvilkår og bonusordninger, og gode pensjons- og forsikringsordninger, sier Rødsand og legger til:
 
– Vi vet at hvis vi skal ha de beste operatørene, må vi betale best.
 
Man må altså være reisevillig for å jobbe hos Infrakon, siden oppdragene er over hele landet. Turnusen varierer fra prosjekt til prosjekt, med Rødsand betegner turnusordningen som bra. I år vet han at de har arbeid fra Stavanger i sør til Hamarøy i nord. Han ser absolutt for seg at Infrakon blir relevante for oppdrag i Mo i Rana med alt som skal bygges og skje her de nærmeste årene.
 
– Vi antar at både batterifabrikken og flyplassen gir behov for mye infrastruktur, og jeg er helt sikker på at vi er relevante der.
 
I tillegg frister Rødsand og Infrakon med et trivelig og sosialt arbeidsmiljø – også utenfor jobb.
 
– For eksempel skal alle ansatte med partnere på Verket Presenterer i år, forteller han.
 
Slik søker du:
Infrakon er straks syv ansatte og Rødsand ser for seg å ansette 1-2 til kollegaer til i løpet av et års tid.
 
Selv om du har et annet fagbrev enn det Infrakon i utgangspunktet søker etter, eller til og med mangler fagbrev, kan du likevel være personen daglig leder Sondre Rødsand mangler. Infrakon er også godkjent som lærlingebedrift for betongfagarbeidere og vil gjerne ha tak i lærlinger innen dette.
 
Hvis du tror du kan være aktuell for Infrakon kan du kontakte daglig leder Sondre Rødsand på telefon eller e-post, eller aller helst sende han en skriftlig søknad.
 
e-post: [email protected]
Telefon: 47 951 75 597
 
Infrakon er for øvrig en forkortelse for infrastrukturkonstruksjoner.