Grønn Fredag: Den mest bærekraftige jakka er den du allerede har, mener Bergans. Her representert ved sin ambassadør, Ingrid Bergtun. Foto: Bergans

Oppfordrer til grønt forbruk på Black Friday

I stedet for å kjøpe noe nytt på Black Friday, oppfordrer Bergans til å ta vare på tingene du allerede har.

Turtøyprodusenten markerer også sitt syn på momsbelastning på reparasjoner ved å kutte momsen (-25 %) på alle reparasjoner på den svarte fredagen.

– I Bergans har vi et sterkt ønske om å gjøre det enkelt og attraktivt for forbrukerne å ta mer bærekraftige valg i hverdagen. Vi tror at enda flere ville reparert, kjøpt brukt eller leid produkter dersom det kostet mindre. På Black Friday, eller Grønn Fredag som vi kaller det, slår vi et slag for reparasjon og kutter momsen på denne tjenesten, sier bærekraftsansvarlig i Bergans Yngvill Ofstad,

Ønsker momsfritak

Målet med kampanjen er å vise at det finnes reparasjonstjenester for turklær og turutstyr, og få enda flere til å ta dette i bruk. Bergans har tilbudt reparasjon av egne produkter i omlag 100 år. Det startet på fabrikken i Oslo sentrum, i dag er systuen lokalisert på Bergans’ nye hovedkontor i Asker. Dessverre er ikke reparasjon særlig lønnsomt verken for Bergans eller for forbrukerne.

Kampanjen er først og fremst er rettet mot forbrukere, men det ligger også et klart budskap til myndighetene i dette.

– I følge Opinons rapport «Forbruker og Bærekraft 2021» sier 93 % av oss at vi ville reparert mer dersom det var mer lønnsomt enn å kjøpe nytt. Vi tror derfor at et momsfritak på reparasjon både vil bidra til at flere reparerer og samtidig gi et tydelig signal til oss i handelen. Å skape et mer bærekraftig forbruk er noe handelsaktører, forbrukere og myndigheter må gjøre sammen, sier Ofstad.

Det mest bærekraftige produktet er det du allerede har
Bergans har i flere år valgt å bruke den svarte fredagen til å sette fokus på et mer grønt forbruk. Selskapet har hatt kampanjer på reparasjon og pant på turklær, og arrangert moteshow med redesignet mote i samarbeid med motefagskolen Esmod, i stedet for å gi tilbud på produkter.

Produksjon av nye produkter er ressurskrevende med tanke på råvarer, vann, kjemikalier og energi. Derfor er tjenester som sikrer at produktene er i bruk og lever så lenge som mulig et effektivt virkemiddel i kampen for et mer bærekraftig forbruk.

– Vi i Bergans er klare for å ta vår del av ansvaret ved å informere, tilrettelegge og skape gode tjenester som folk vil bruke. Samtidig er vi overbeviste om at lønnsomheten på blant annet reparasjoner må opp, både for oss og for forbrukerne, dersom vi skal lykkes med en mer sirkulær økonomi. Vårt største ønske til jul er at norske myndigheter følger Sverige og kutter momsen på reparasjon, sier Ofstad.

[annonse]
Ofstad avslutter med å oppfordre alle til å finne frem skalljakken med ødelagt glidelås eller ryggsekken som mangler beltespenne og sende det inn til Bergans eller lever de i en Bergans-butikk den 26. november.

Debatt
Vefsn No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.