Norled overtar driften fra dagens operatør Boreal. Begge sambandene betjenes av to ferger hver. En stor på 75 personbilenheter og en mindre på 50.
– Vi utvider kapasiteten en del, sammenlignet med i dag. I tillegg til noe økt frekvens, sier fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande i en pressemelding fra fylkeskommunen i Nordland. God involvering Det har vært en lang og omfattende prosess med de berørte kommunene. Sande opplever at man i all hovedsak er fornøyde med det nye tilbudet. – Det er litt ulike behov som skal dekkes. Dermed blir ikke alle fornøyd med alt. Noen av innspillene har vi kunnet innfri. Mens andre ikke lar seg løse, blant annet grunnet pålagt hviletid hos mannskapet. Egen ferje til Løkta Nytt i det nye ruteoppsettet er blant annet at Løkta i større grad vil betjenes av direkterute, og ikke måtte inngå i trekantsambandet med Dønna. Dette klarer man ved å øke fra én til to ferger, noe som vil sikre både bedre trafikkflyt og hyppigere frekvens. – Dette er gunstig både for reisende fra Bjørn, og for de som bor på Løkta. Vi mener å ha laget et ruteopplegg som er mer effektivt enn i dagens løsning, utdyper Sande. Morgenavgang fra Herøy
Ny operatør og nye ruter på Helgeland ved nyttår
Fra 1. januar blir det ny operatør og endrede fergeruter i sambandene Sandnessjøen – Bjørn – Løkta og Søvik – Austbø – Herøy – Brasøy.
Debatt
Vefsn No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.
Les også