Vy, oh, vy? Det spør politisk redaktør Geir Johnsen seg.

NSB blir til Vy: – En ukristelig sløsing med penger

Skrevet av Geir Johnsen
12.03.2019 18:13

NSB velger å pynte seg for 280 millioner, mens et ti år gammelt krysningsspor på Røkland ligger ubrukt, skriver politisk redaktør Geir Johnsen.

På Røkland ligger et krysningsspor til 60 millioner kroner ubrukt. Og slik har det ligget i 10 år mens man venter på at Nordlandsbanen skal få fjernstyring.

I dag må bruken av krysningsspor betjenes av en person med grønt flagg!

Derfor er ikke sporet på Røkland i bruk og kommer heller ikke til å bli det før fjernstyringen av Nordlandsbanen i beste fall kommer i 2022. I mens forsvinner gods fra bane til vei.

NÅ GÅR TRANSPORTØRENE LEI

Først og fremst er det transport av gods som kan gi inntekter på Nordlandsbanen. De 726 kilometrene med jernbane mellom Bodø og Trondheim har aldri stått høyt i kurs hos NSB eller Jernbaneverket.

Og kanskje har statsbanene vært avspist med langt mindre penger enn oppgaven tilsier.

Uansett er resultatet at de som kjører gods på Nordlandsbanen kaster kortene og flytter flere og flere containere over på bil. Livsfarlige vogntog fyller smale og svingete veier gjennom Nordland, i stedet for en langt mer sikker og miljøvennlig transport med tog.

VY UTEN VYER

NSBs nye navn er maken til navnet på ei systue i Bergen.

Kanskje skal det være en proklamasjon av at her driver man med noe visjonært, med store vyer for framtida.

280 millioner kroner til pynt og lånte fjær er ukristelig sløsing med penger som burde gått til etterlengtede signalsystem, som ville økt NSBs inntekter fra passasjerer og gods.

Og ikke minst burde pengene gå til å bedre et togtilbud som ikke holder mål.

Hva er det som feiler disse folka?

Debatt
Vefsn No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.