Engegårdkvartetten kommer til Mosjøen i morgen, for å fremføre Brahms og Haydn.

Norges fremste strykekvartett til Mosjøen

Skrevet av Roger Marthinsen
21.10.2019 19:30 - OPPDATERT 22.10.2019 06:00

Tirsdag gjester Norges fremste strykekvartett, Engegårdkvartetten, Mosjøen, med konsert på Kulturverkstedet.

– Vi skal oppleve et verk skrevet av to giganter på musikkhimmelen; Haydn og Brahms, sier Jan Clemens Carlsen, cellist i Engegårdkvartetten, om det publikum har i vente.

– Haydn har av historikerne blitt kronet som kammermusikkens far. Hele sitt yrkesliv var han ansatt hos fyrst Esterhazy i Eisenstadt, der han hadde full råderett over et av datidens aller beste orkestre. Dette ga ham rikelige muligheter til også å eksperimentere og sette sammen små besetninger med spesielt verdsatte kolleger. Med sine 68 kvartetter, skrevet i løpet av fire tiår, er Haydn den mest produktive og dedikerte av samtlige komponister innen denne sjangeren. Hans enorme verkmengde sementerte denne besetningen for all ettertid og har blitt beundret av alle hans etterfølgere, sier Carlsen, som forteller at at Haydns 68 kvartetter er hele 11 i Ess- Dur.

– I vår konsert i Mosjøen skal vi spille to av dem: op 33, no 2 med tilnavnet «Vitsen» og op 76 no 6. 

– Johannens Brahms var en komponist som hadde usedvanlig god kunnskap om sine forgjengere. Han studerte og beundret Haydns, Mozarts, Beethovens og Schuberts strykekvartetter og lot seg inspirere av deres form og uttrykk. Selv om Brahms var trygg på seg selv kjente han hele tiden disse gigantenes skygger hengende over seg, og brukte lang tid før han, i 1873, våget å publisere sine første to strykekvartetter op 51. Før disse to ble sluppet ut i verden hadde Brahms, Ifølge ham selv, allerede komponert så mange som 20 kvartetter, men disse ble forkastet av ham og endte sine dager i peisen.

– Kvartetten op 51 no 2 vi spiller ikveld er bygget rundt Brahms livsmotto: «Frei aber einsahm» (fri men ensom), representert av tonene F-A-E. Et motto som ikke nødvendigvis gjorde ham lykkelig, men friheten og ensomheten mente han var en forutsetning for å kunne skape sin kunst, sier Jan Clemens Carlsen, og føyer til at Engegårdkvartetten gleder seg veldig til å få presentere disse kvartettene for publikum i Kulturverkstedet. 

Debatt
Vefsn No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.