Kommunikasjonssjef Mette Horsberg vil vite hvordan det står til med Helgelandssykehusets omdømme, blant helgelendinger.

Mette vil ha 10.000 helgelendinger sin mening om sykehuset

Skrevet av Roger Marthinsen
06.05.2021 14:01 - OPPDATERT 06.05.2021 20:01

– Det er en viktig del av det vi må bli gode på, hvis vi skal nå målet om å bli Norges beste lokalsykehus, sier kommunikasjonssjef Mette Horsberg.

Helgelandssykehuset sender i disse dager ut en omdømmeundersøkelse. Undersøkelsen sendes på SMS fra Norsk Gallup, til 10.000 helgelendinger.

– Vi håper at flest mulig besvarer denne, det tar ikke mer enn 2-3 minutter. Dette vil gi oss et grunnlag som vi trenger for å forbedre oss, sier kommunikasjonssjef i Helgelandssykehuset HF, Mette Horsberg. 

Noe av bakgrunnen for undersøkelsen er det høye konfliktnivået som har vært og fortsatt er, rundt Helgelandssykehuset.

– Helgelandssykehuset har vært gjenstand for drakamper og debatt gjennom en årrekke. Det har også vært enkeltsaker som har satt sykehuset i et dårlig lys, og andre saker som vært positive. Nå er det på tide å finne ut hvordan det står til med sykehuset sitt omdømme, for det er noe vi vil jobbe målrettet med i tiden framover, sier Horsberg, som påpeker at et godt omdømme er viktig for sykehuset. 

– For et sykehus er det aller viktigste å gi best mulig tilbud for pasientene, men det er også viktig at dette gjenspeiles i et godt omdømme. Det har betydning for pasienten, for de ansatte, for rekruttering, for befolkningen på Helgeland. Det er en viktig del av det vi må bli gode på, hvis vi skal nå målet om å bli Norges beste lokalsykehus, sier kommunikasjonssjefen. 

I dette arbeidet er altså den forestående omdømmeundersøkelsen et viktig tiltak. 

– For å vite hvordan det står til med omdømmet, og på hvilke måter folk påvirkes i den ene eller andre retningen, så er det nødvendig å gå systematisk til verks. Vi må innhente faktisk informasjon, vi kan ikke belage oss på å synse eller tro. Vi må starte med å innhente fakta. Vi vil vite hvordan forhold folk faktisk har til sykehuset. Vi gjør dette for å få et godt grunnlag for videre arbeid, deriblant kommunikasjonsarbeidet, sier Mette Horsberg, som starter i jobben som kommunikasjonssjef den 1. januar. 

– Som ny kommunikasjonssjef har jeg fått omdømmebygging som en del av porteføljen. Dette er noe jeg brenner for og går i gang med, med stor entusiasme, sier Horsberg.

Debatt
Vefsn No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.