Støtteforeningen for Mosjøen Lufthavn

"Man får inntrykk av at en Høyre-stemme fra Rana er betydelig mer verdt enn en Høyre-stemme sør for Korgfjellet"

Ingen svar fra statsminister Solberg og Høyre-leder Orten

I valgkampen har både statsminister Erna Solberg, Høyres leder i Stortingets transportkomité, Helge Orten og statsråd Anniken Haugli lovet storflyplass i Rana, helt uten forbehold, verken av økonomisk eller politisk karakter. Stortinget har plassert Hauan-prosjektet i NTP-perioden 2024-2029, uten penger og uten prioritet. Erna Solberg og Helge Orten uttaler seg som om Høyre allerede har vunnet neste stortingsvalg i 2021 og dermed har kontroll over bevilgningene i 2024. 

Vi har stilt statsminister Erna Solberg noen konkrete spørsmål om storflyplassen i et leserbrev som ble tatt inn i Rana Blad, Helgelands Blad, Helgelendingen og Avisa Nordland for over to uker siden. Vi har ikke registrert noe svar fra statsministerens kontor. Tirsdag 3. september stilte vi Helge Orten fire enkle, konkrete spørsmål i leserbrev, blant annet i Vefsn No, som heller ikke er besvart. 

50 politiske lokallag og alle de 12 ordførerne på Midt- og Sør-Helgeland har i brev til Stortinget stilt seg meget kritiske til storflyplass i Rana. De representerer et klart flertall av befolkningen på Helgeland, men man får dessverre et inntrykk av at en Høyre-stemme fra Rana er betydelig mer verdt enn en Høyre-stemme sør for Korgfjellet. 

Eller har Høyre et annet motiv? Er det slik å forstå at Høyre sentralt kjører en spesiell aksjon for å få Høyre-ordfører i Rana? Skal Anita Sollie - i rollen som ordfører - være garantist for at Stortinget bevilger penger til en storflyplass uten tilstrekkelig passasjergrunnlag i Rana-regionen, slik vi har omtalt i to leserbrev?

I forbindelse med ny transportplan har samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) gitt alle transportetatene beskjed om at han vil ha mer infrastruktur for hver samferdselskrone. Alle prosjekt i den nye NTP-en skal være beregnet nøye med vekt på «optimal bruk av ressursene», skriver Dale i en pressemelding. Her kan det umulig være plass for en storflyplass på Hauan, som ifølge Avinor verken er samfunnsøkonomisk eller bedriftsøkonomisk lønnsom, og som Avinor derfor ikke vil bygge eller drive, ifølge brev til departementet av 12. mars 2019.

Det er fremdeles nesten tre døgn til stemmelokalene åpnes, og vi håper fortsatt at statsminister Erna Solberg og leder for transportkomiteen, Helge Orten, vil besvare de enkle spørsmål vi har stilt angående et av de mest kontroversielle prosjekt på Helgeland.

Debatt
Vefsn No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.