Mari Thingelstad, Henrik Stoltz Wernegg og Mats Holm Ernstsen i Det Andre Teatret legger ut på turne.

Lager teaterfilm med klasserommets fiende nr.1: Mobiltelefonen

Skrevet av Ann Kristin Kjærnli
28.11.2019 20:00 - OPPDATERT 29.11.2019 06:01

Se for deg at skolesekken din plutselig ble en grotte full av minimennesker som trengte en ny dronning? Eller at en westernfilm utspilte seg i norskboka di? Eller at du var helten i en fantasy-film der læreren din var din erkefiende?

I «Skolesekken din er en spillefilm» lager improvisatører fra Det Andre Teatret teaterfilm med klasserommets fiende nr.1: Mobiltelefonen, melder Den Kulturelle Skolesekken (DKS) Nordland i en pressemelding.

Utstyrt med en mengde iPhones lager de alt av musikk, lys og video i en interaktiv og gjennomsiktig forestilling, der klasserommet og elevene spiller hovedrollene.

DKS Nordland har vært co-produsent på forestillingen, som er laget av Det Andre Teatret i Oslo.

– Jeg tror det blir en artig forestilling, men den er ikke helt ferdig før den møter elever ute på turné, sier Mats Eldøen, teatersjef ved Det andre teatret. Mandag 2.desember er det duket for turnépremiere og Norgespremiere i ett - på Lovund skole.

Ifølge Ida Hevrøy, produsent i DKS Nordland, kommer forestillingen til Vefsn i januar.

Det Andre Teatret har på å få år utviklet seg til å bli et av de viktigste teatrene i Europa med fokus på improvisasjon og interaktive forestillinger for barn. Etter DKS-suksesser som «Lekene slår tilbake», «Ønskedrøm», «De 20 beste minuttene av ditt liv» og «Teaterkomiteen» er de klar for å gyve løs på noe helt nytt; Skolesekken.

– I forestillingen ønsker vi å bruke barnas egen hverdag som kilde til teatralisering/filmatisering. En skolesekk kan inneholde alt fra mattebøker til hemmelige lapper og kjærlighetsgaver, og blir på den måten en tematisk overskrift på̊ hva som blir vårt materiale, sier Ida Hevrøy. 

– Utstyrt med 10 smarttelefoner, to projektorer og en videomikser skal vi, i løpet av en time, lage små filmer og scener med utgangspunkt i barna og tingene deres.  Vi leker med perspektiver og gjør skolesekken om til en grotte, eller blyantspisseren om til en bil på vei utenfor et stup. Vi leker med klipping og lar ungene spille hovedrollene i episke kjærlighetshistorier eller fantasy-filmer. Det er kun fantasien som setter grenser for hva vi kan finne på av teatrale og filmatiske leker sammen med barna, sier Ida Hevrøy.

 

Debatt
Vefsn No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.