På plass under avdukingen i Mosjøen (f.v.): Direktør for personmarkedet Dag-Hugo Heimstad, direktør for bedriftsmarkedet Bjørn-Tore Brønlund, markeds- og kommunikasjonssjef Majken Hauknes og administrerende direktør Hanne Nordgaard.

Eventyrlig presentasjon av ny profil

Skrevet av Roger Marthinsen
27.11.2019 13:14 - OPPDATERT 27.11.2019 17:02

Banksjef Hanne Nordgaard leste eventyr under avdukingen av Helgeland Sparebanks nye profil.

Les eventyret som adm.dir Hanne Nordgaard leste opp, nederst

Helgeland Sparebank invitere til eventyrlesning, filmvisning og kaffe og kake til kundene, i forbindelse med at banken i dag presenterte ny logo og profil. Dette ble markert i Sandnessjøen, Brønnøysund, Mosjøen og Mo i Rana.

Hovedlanseringen var i Mosjøen, der den nye logoen allerede pryder veggen over inngangsdøren. Der var administrerende direktør Hanne Nordgaard på plass, og avduket den nye logoen, avduket bankens nye skilt utvendig, og leste et eventyr tilpasset Helgeland Sparebank.

(Saken fortsetter under bildet)

Lokalene i Mosjøen preges allerede av den nye profilen. Foto: Kjersti Krutnes

– Ny logo og profil gjenspeiler at vi er en moderne lokalbank, som ved hjelp av drivkrefter i regionen skal skape framtidens Helgeland, sier Hanne Nordgaard, som sier at det passet perfekt å avduke den nye profilen i Mosjøen, der man allerede i januar starter arbeidet med oppussing av lokalene.

– I den digitale verden vi lever i vil de fleste av våre kunder møte vår nye profil i de digitale flatene som nettbank, mobilbank og gjennom vår tilstedeværelse som hovedsponsor for kultur – og idrettsarrangement over hele Helgeland, sier Nordgaard i en pressemelding.

Bankbygget i Mosjøen er det eneste som har fått den nye logoen på veggen.

FRA EI TID TIL NY TID

Helgeland Sparebank som vi kjenner i dag, er et resultat av at mange små sparebanker opp gjennom årene har fusjonert og blitt større. Den siste fusjonen var i 2005, og helgelendingene har med andre ord levd med den røde logoen i 14 år. Det er mye som har skjedd i bankverden og i samfunnet forøvrig i de siste 14 årene, og det er derfor riktig å få fram de verdier som den nye tiden representerer. 
 
– Det er fremdeles lyset som er drivkraften i logoen som gjenspeiler alle drivkreftene som hver dag gjør Helgeland til et bra sted å bo og leve, sier markeds- og kommunikasjonssjef Majken Hauknes, som forteller at den nye profilen gjenspeiler en ny og mer offensiv kommunikasjonsstrategi, der banken skal være mer tilstede og påvirke aktivt med å være en drivkraft for samarbeid, kunnskap og vekst.

– Bedriftskulturen i banken er ekte, engasjert – og vi skal gjøre livet enkelt for kundene våre, forklarer Hauknes. 

Slik presenterer Helgeland Sparebank sin nye profil, digitalt:


 
HELGELAND HELE TIDEN

Helgeland Sparebank vurderte hverken å skifte navn eller gjøre drastiske endringer i profilen, fordi navnet og innholdet i tjenestene banken leverer, er de samme. Å modernisere profilen, i stedet for å utvikle en helt ny, er en bærekraftig løsning. Det vil si at de fysiske skiltene og materiellet rundt omkring på Helgeland kan leve en stund til. 

– Navnet og den nye logoen gjenspeiler det viktigste for Lokalbanken, nemlig at vi er en sparebank som gir tilbake til hele Helgeland, og bare Helgeland. Markedsundersøkelser viser at vi har høy tillitt hos helgelendingene, både hos kunder og ikke-kunder. Det tror vi er fordi vi gir gode kundeopplevelser og at helgelendingene opplever oss som en drivkraft for vekst, sier Hanne Nordgaard. 

Hanne Nordgaard leste eventyr for de fremmøtte i Mosjøen.

Her er eventyret som banksjef Nordgaard leste opp, under profil-presentasjonen i Mosjøen i dag:

En eventyrlig reise med lyset som drivkraft

Det var engang en håndfull menn i mørk dress og flosshatt, som tenkte at bank må vi ha, og i årene fra 1860 og fremover ble mange småbanker etablert på Helgeland. De små bankene vokste seg sammen og ble større og sterke for hvert år som gikk, helt til de i 2005 var ferdigfusjonert og en ny bank så dagens lys. Den nye banken skulle hete Helgeland Sparebank og ble en lokalbank for hele Helgeland, med sine mange fjell, fjorder, øyer og holmer. Det var 18 kommuner, med nesten 80 000 mennesker fordelt i bygder og byer så langt øyet kunne se. 

Markedsavdelingen den gang da tok iherdig fatt på jobben og skapte et symbol og en merkevare som skulle komme til å stå seg lenge i det vakre landet Helgeland. Merkevaren Helgeland Sparebank ble raskt kjent i det lille landet, takket være god symbolbruk og god markedsføring gjennom blant annet idrettslag og foreninger. Symbolet hentet inspirasjon fra livsnerven for alt liv, nemlig lyset. Symbolet utstråler kraft, fremdrift og offensivitet, og skal følge banken også videre. 

Lyset var viktig i 2005 for de livskraftige helgelendingene, og lyset er like viktig 14 år etter. Men mye har skjedd både på Helgeland, i Norge og i verden. Midt i den mest intense tiden, der kravene til endring var høyere enn noen noensinne har sett, tok en ny dronning plass ved roret. Hun entret et stødig skip med godt mannskap, og som attpåtil var kjent på de sju hav for å være svært engasjerte, trivelige og dyktige mennesker. 

Den kjente og kjære merkevaren er blitt ny og moderne over natta og de ansatte liker det de ser. De vet at bank er i stor endring, men vet også at det er Lokalbanken som kjenner og stoler på helgelendingen. De vet at den verdiskapingen Lokalbanken bidrar til, er viktig for lokalsamfunnet. De vet også at det overskuddet som gis tilbake til hele Helgeland – og bare Helgeland, er avgjørende for å styrke de drivkreftene som skaper et eventyrlig rike. Drivkreftene på Helgeland er mange – både enkeltpersoner, bedrifter, idrettslag, foreninger, kulturinstitusjoner og liknende, på hele Helgeland. De ansatte jakter på å gi den gode kundeopplevelsen til hver enkelt og være en serviceorganisasjon for framtiden. Og eventyret slutter ikke her. Det er minst 160 års eventyr foran oss.