Er toget forsinket? Du kan få igjen halve billettprisen

Skrevet av Preben Hunstad
01.08.2019 16:17

Selv om forbrukerne ikke har like mange rettigheter når man reiser tog som med fly, så er det likevel noe man bør være obs på.

Har du vært ute for at flyet blir forsinket, utsatt eller kansellert, så har du som regel fått en form for kompensasjon. Det er imidlertid få som benytter seg av, eller vet om, rettighetene man har når togselskapet bommer på tiden.

Det skriver forbrukerrådet på sine nettsider.

FÅ HALVE BILLETTPRISEN TILBAKE

En undersøkelse Forbrukerrådet har gjort, viser at bare seks prosent vet at de har krav på halve billettprisen tilbakebetalt hvis toget er forsinket. Over halvparten tror de ikke har krav på noe som helst.

– Etter regelverket har du krav på 25 prosent refusjon av billettprisen når du kommer over én time for sent til ankomststedet, og 50 prosent refusjon når du er minst to timer forsinket, sier jurist Thomas Iversen hos Forbrukerrådet.

Du har rett til 50 prosent refusjon av billettprisen ved forsinkelse på én time eller mer på langdistansetogene og ved forsinkelse på minst 30 minutter på de kortere strekningene, med togselskapet VY.

– Er toget innstilt, eller det er mer enn én time forsinket avgang, har du krav på refusjon av hele billettprisen, eller å bli booket om til en annen avgang, sier Iversen, og legger til at det er egne regler for periodekort og Flytoget.

FÅ SOM KLAGER

– Det var 78 millioner påstigninger på norske tog i 2018. Punktligheten var på 88,7 prosent, altså opplevde 8,8 millioner reisende forsinkelser. Av disse var det 10 172 som klaget. Det utgjør 1,15 promille. At kun én av tusen som opplever togtrøbbel klager, er noe som helt klart viser at dagens regler er for lite kjent, sier Iversen.

Debatt
Vefsn No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.