---------–
#Anmeldelse Dette er en anmeldelse skrevet av en redaksjonell medarbeider. Anmeldelsen gir kun uttrykk for journalistens meninger. ----------- Hovedinntrykket mitt etter å ha lest hele boken er at Isak Dreyer lider av hybris. I følge store norske leksikon betyr hybris overmot og hovmot.I gresk mytologi er hybris overmotet et menneske viser når det prøver å heve seg over de begrensningene gudene har satt, eller på annen måte vil heve seg opp over menneskelige mål. Når Isak Dreyer forteller om sine strabasiøse ferder, fremstår han nesten ikke menneskelig. Tvert om virker det som han transcenderer ut av kategorien menneske og over til et slags vesen som kun eksisterer her og nå. Hadde jeg hatt en terning ville den landet på én - noe jeg syns er synd for jeg vil veldig gjerne like Dreyer. Han er et friskt pust på mange vis, men akkurat her har han gapt litt høyt. I tillegg vil jeg bemerke at jeg er notorisk skeptisk til barn som ikke gjør et viss opprør mot egne foreldre. Mye av bokens påståtte visdom kommer fra råd foreldrene har gitt opp igjennom. Et premiss for å vokse opp er å kunne se forbi sine foreldre og utvikle seg til å bli en person med egne meninger. Her ser det ut til at Dreyer fortsatt har litt å jobbe med.
Karer av stål
Skuffelsen ved å ikke bli fallskjermjeger
For eksempel sidestiller han tapet av en barndomsvenn i selvmord, med skuffelsen over ikke å bli tatt inn som fallskjermjeger. De to hendelsene skjer omtrent samtidig. Tapet av å kunne avtjene førstegangstjeneste i de mest krevende forhold er så skuffende for Dreyer at han ikke helt klarer å skjønne at et ungt menneske han var nært knyttet til valgte å ta sitt eget liv, og at et avslag fra et sted i militæret blekner i forhold til at et menneske ikke lenger eksisterer. Allikevel kommer han stadig tilbake til dette, hva dette avslaget har betydd for ham. Sånn sett kan kanskje deltakelsen i krevende realityprogram virke ganske lett for Dreyer, han har jo tross alt vært igjennom så mye fysisk tungt i sitt liv. Skal vi tro ham startet den strabasiøse ferden straks han var frigjort fra livmoren. Dreyer beskriver selv hvordan han kommer til en erkjenner at hans daværende utkårede og han selv ikke har noen fremtid sammen. Han lengter hjem og pakker sammen, men ender opp med å sture over tapet av henne i to år – alene på hytta. Noe som er et mønster som gjentar seg hos Dreyer, når motstanden blir av en annen art enn fysisk, isolerer han seg. For et menneske som er ekstremt opptatt av styrke, er det besynderlig at han kun snakker om fysisk styrke.Smerte banker du ut av kroppen
Har du feber kan du jobbe det av deg, smerte banker du ut av kroppen. Kløyvd tå? Inget problem, legg vekta på hælen. Kan du ikke gå, men da kan du krabbe. Be om hjelp er ikke en mulighet. Med gullkorn som: «det gjelder å ikke tenke så mye over hva du har begitt deg ut på. Ikke tenk på hva som kan skje, eller om du kommer til å klare det. Hva er alternativet?» pepres leseren full av Dreyers egen livsfilosofi om hvordan en best skal takle sykdom og motgang.For Dreyer virker det som at det verste alternativet er å måtte be om hjelp. Veldig mye handler om fysiske hindringer som Dreyer har overkommet, men det er lite til ingen refleksjon over personlig vekst, samhandling med andre, eller hvordan andre opplever han. Når han ikke opplever å passe inn, melder han seg ut. Allerede i barnehagealder kan Dreyer fortelle at han oppdaget at han slet med å forholde seg til rammer, regler og «pekefingre fra voksne». Det går igjen og igjen, når du er på ditt laveste må du bevise hvem du er, «ingen blir imponert over noen som får seilbåten fremover i medvind». Å være i stand til å stole på seg selv, å redde seg selv og være selvberget er viktig for Dreyer.
Det er da han virkelig skinner
Fortellingen flyter lettest når han kan fortelle om en stor fysisk hindring han har overvunnet mot alle odds. Det er da han virkelig skinner, og du kan nesten se ham for deg i en loslitt ullgenser rundt et bål. Men så er det kanskje vanskelig å ikke legge på litt når man først skal fortelle hele Norge hvor tøft det egentlig var? Bevare meg vel, hvis mine fotsåler hadde løsnet og jeg hadde måtte legge de i lomma, så hadde kanskje jeg også dratt på litt. «Kan jeg stå for den jeg gir meg ut for å være? Kan du? Gir du deg ut for å være den du virkelig er? Står du for det du sier? Denne testen kan være utfordrende og ubehagelig. Ofte består jeg den ikke selv», sier Dreyer innledningsvis. Nettopp her ligger også bokens største feil, vi sitter ikke igjen med noen større forståelse av hvem Isak Dreyer er. Jeg tror heller ikke han snakker helt sant når han sier at han ikke vil være kjendis - da opplever jeg at han gjør en ting, men sier noe annet - altså at han ikke gir seg ut for å være den han virkelig er: en fyr som er over middels glad i oppmerksomhet.