– Det at man har klart å skape et så godt produkt at det vinner gullmedalje bør heies frem, ikke skjules

Skrevet av Roger Marthinsen
10.02.2020 17:00 - OPPDATERT 11.02.2020 06:01

Frps Åshild Bruun-Gundersen vil ha vekk forbudet som gjør at Myken Destilleri ikke kan juble offentlig over sin gullmedalje fra «Nordic Spirits Awards 2020».

Myken Destilleri mottok i forrige uke gull i kategorien gin, for sin Myken Arktisk Sommergin. Det får de imidlertid ikke lov til å snakke høyt om. For etter norsk lov er det forbudt å reklamere for alkoholholdig drikke eller reklame som kan assosieres med alkoholholdig drikke.

Dette innebærer blant annet at Trude Tokle og Roar Larsen ikke kan bruke eksempelvis positive omtale fra tredjeparter, for å markedsføre sine egne produkt.

Dette har fått Fremskrittspartiets Åshild Bruun-Gundersen til å reagere. I et brev til helse- og omsorgsminister Bent Høie ber hun nå om en lovendring.

– Vil helseministeren sørge for at norske gründere som vinner anerkjente internasjonale priser for sine produkter, til tross for at det er alkoholholdig drikke, får mulighet til å merke emballasjen med prisen, på lik linje med andre mat- og landbruksprodukter, spør Bruun-Gundersen.

Stortingsrepresentanten tar opp saken med Myken Destilleri som et konkret eksempel.

– TV2 har omtalt brenneriet fra et lite fiskevær på Helgelandskysten som høstet stormende jubel under spritkonkurranse i København, men som ikke får anledning til å vise dette til sine kunder. Det at man har klart å skape et så godt produkt at det vinner gullmedalje er en stor prestisje og bør heies frem av Norge, ikke gjøre alt man kan for å skjule det, sier Frp-politikere, som videre peker på det som for mange kan fremstå som et paradoks når det gjelder denne politikken:

– I flere aviser er det ofte anmeldelse av viner med både terningkast, bilder og anmeldelser. Det er lov - men det er altså ikke lov for norske gründere å stolt vise frem at de har vunnet en prestisje. Fremskrittspartiet mener dette må ryddes opp i, skriver Åshild Bruun-Gundersen.

Det er ikke bare lokale produsenter som har et lovverk å forholde seg til som kan virke problematisk, også for forbrukere. Nylig besluttet nemlig Helsedirektoratet at Vinmonopolet ikke lenger får lov til å merke nye produkter, eksempelvis en ny vin, med «nyhet». 

----------

Les også:

 

Debatt
Vefsn No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.