"Den norske fjøsnissen har forlengst blitt erstattet av en diabetesrammet Santa svøpt i syntetiske tekstiler"

Skrevet av Christina Fjeldavli
26.12.2020 18:31

SATIRE: Storebror kupper koronajulen.

Som koronaminister burde Bent Høie være i fokus twentyfour seven. I året som gikk opplevde han likevel, gang på gang, at Storesøster stjal showet. Nå er nok nok. Koronaministeren finner seg ikke lenger i å spille statistrollen når det avholdes pressekonferanser i koronakratiet Gnore. Koronatronen skal vinnes tilbake før julen ringes inn, og koronaministeren vet hvordan han skal få det til. På Facebook.

11. desember slipper Bent en kortfilm inne på sin egen Facebook-side. En blond tenåringsgutt, kledd i hvit penskjorte, lener seg hostende over en vask. “Er du sikker på at du skal gå i det juleselskapet?” roper en skingrende kvinnestemme fra et tilstøtende rom. Unggutten er opprørsk og akter tydeligvis å sosialisere med andre, til tross for irritasjonen i luftveiene.

I en koronarammet verden holder ikke å kun vaske hendene. Også hjernen må vaskes og skrubbes og skylles. En fremmed mann dukker derfor opp, som av intet, inne på det hvitflisede badet. Unggutten forstår instinktivt at dette må være Storebror i egen Høie person. Storebror som alle elsker, og samtidig frykter. “Er det virkelig deg, SB? Hva vil du med meg, her inne på badet? Har jeg vært slem gutt?” Noe juleselskap blir det ikke. Storebror har kuppet koronajulen.

Coca Cola Company har, gjennom en årrekke, investert store summer for at folk flest skal assosiere julehøytiden opp mot en brunfarget, sukkerholdig drikk. I et Facebook-innlegg publisert 17. desember, velger koronaministeren å presentere en frostrykende fersk Phizer-reklame som en slags arvtager til den kjente og kjære Cola-reklamen.

(Kronikken fortsetter under bildet)

Den norske fjøsnissen har forlengst blitt erstattet av en diabetesrammet Santa svøpt i syntetiske tekstiler. Kan legemiddelfirmaet Phizer oppnå samme kultstatus som Coca Colas Santa? Det må være lov å drømme stort, og det må være legitimt for en norsk koronaminister å reklamere litt for et uskyldig farmasiselskap på Facebook, uten at han skal få kritikk fra surmagede grinebitere av den grunn. Come on, folkens! It’s Xmas.

Julen er høytiden for lys og varme. Love is all around, og er du godt integrert i mainstream-kulturen, er alt duket for et gjensyn med julefilmklassikeren Love Actually. I koronaministerens egen versjon, publisert på Facebook 19. desember, handler det først og fremst om kjærligheten til et fremtidig vaksinasjonsprogram. Lengselen etter julens magi sublimeres i 2020 til en lengsel etter eksperimentell farmakologi. Før innholdet i sprøyten pumpes inn i tusener av arme små, i blålyse grender, kan du kun drømme om “de store festene”. Er du snill gutt eller jente, skal du få lov til å ha ti gjester to ganger i løpet av julen, men da må du møte færre folk de andre dagene. Det har Storebror sagt. Han ser deg hele tiden og kan dukke opp når som helst, både på Facebook og inne på ditt eget bad.

[annonse]

Debatt
Vefsn No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.