SATIRE: Storebror kupper koronajulen.
Som koronaminister burde Bent Høie være i fokus twentyfour seven. I året som gikk opplevde han likevel, gang på gang, at Storesøster stjal showet. Nå er nok nok. Koronaministeren finner seg ikke lenger i å spille statistrollen når det avholdes pressekonferanser i koronakratiet Gnore. Koronatronen skal vinnes tilbake før julen ringes inn, og koronaministeren vet hvordan han skal få det til. På Facebook. 11. desember slipper Bent en kortfilm inne på sin egen Facebook-side. En blond tenåringsgutt, kledd i hvit penskjorte, lener seg hostende over en vask. “Er du sikker på at du skal gå i det juleselskapet?” roper en skingrende kvinnestemme fra et tilstøtende rom. Unggutten er opprørsk og akter tydeligvis å sosialisere med andre, til tross for irritasjonen i luftveiene. I en koronarammet verden holder ikke å kun vaske hendene. Også hjernen må vaskes og skrubbes og skylles. En fremmed mann dukker derfor opp, som av intet, inne på det hvitflisede badet. Unggutten forstår instinktivt at dette må være Storebror i egen Høie person. Storebror som alle elsker, og samtidig frykter. “Er det virkelig deg, SB? Hva vil du med meg, her inne på badet? Har jeg vært slem gutt?” Noe juleselskap blir det ikke. Storebror har kuppet koronajulen. Coca Cola Company har, gjennom en årrekke, investert store summer for at folk flest skal assosiere julehøytiden opp mot en brunfarget, sukkerholdig drikk. I et Facebook-innlegg publisert 17. desember, velger koronaministeren å presentere en frostrykende fersk Phizer-reklame som en slags arvtager til den kjente og kjære Cola-reklamen. (Kronikken fortsetter under bildet)
[annonse]
[annonse]