På Helgeland skal det blant annet brukes 400 millioner kroner på Tosenveien og 280 millioner kroner på Herøysundbrua.
– I tillegg er det satt av 210 millioner kroner i en «utbedringspakke» for prosjekter på Helgeland. Disse midlene vil gå til vedlikeholdsutbedringer, reasfaltering og asfaltering av det som i dag er grusveger. Dette er vedlikeholdstiltak som både privatpersoner og næringsliv etterspør, sier fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande. Trafikksikker transport Regional transportplan har et gjennomgående fokus på trafikksikkerhet og klimavennlige transportsystemer. Fylkesråd Elin Dahlseng Eide påpeker at man ønsker å gjøre transport knyttet til skolevei sikrere. – Vi skal sikre at folk og varer kommer raskt og enkelt frem. Samtidig ønsker vi å legge til rette for en folkehelsegevinst gjennom det vi kaller aktiv transport. Altså at det skal være mulig å gå, løpe og sykle på en trygg og god måte. Dette er særlig viktig sett opp mot alle våre barn og ungdommer som skal til og fra skolene, underbygger Eide. I fylkesrådets forslag til handlingsprogram ligger fem gang- og sykkelveier på Helgeland inne. Fire av dem er prioritert i første seksårsperiode. – Vi har ingen å miste i trafikken. Derfor har vi en større satsing på gang- og sykkelveier. Dette har blitt ekstra viktig når det langs flere fylkesveier er en økende næringstrafikk med tyngre kjøretøy. Det kommer alle trafikantene til gode, påpeker fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande om den økte satsingen på gang- og sykkelveier i hele fylket. Ambisiøs RTP Fylkesråd Svein Eggesvik påpeker at god økonomistyring, har gjort det mulig å prioritere gang- og sykkelveier, og mange oppgraderinger som vil ta ned etterslepet på fylkesvegene. Når fylkesrådet nå vil investere 10,5 milliarder kroner de neste 12 årene på transport og infrastruktur, vil dette gi en betydelig oppgradering av ulike fylkesvegstrekninger. – 10,5 milliarder kroner har sikret mange prosjekter inn i prioriteringslista. Sammenlignet med forslaget som var ute på høring, har vi fått løftet inn flere viktige prosjekt. Vi får prioritert inn ny gang- og sykkelvei i Leirfjord, vi får tidligere realisert gang- og sykkelvei på Skogmo i Brønnøy, og vi har ikke minst fått doblet bevilgningen på utbedring av Tosenveien til 400 millioner kroner, med oppstart i første seksårsperiode. Totalt sett er det mange gode prosjekter som vil komme både næringslivet og de som bor i området til gode, fastslår Eggesvik.
10,5 mrd. til veg, trafikksikkerhet og grønn transport
Saken fortsetter under annonsen.
I fylkesrådets forslag til Regional transportplan Nordland 2022 – 2033 (RTP), blir næringsveier og gang- og sykkelveier prioritert. Nærmere 700 millioner går til Helgeland.
Saken fortsetter under annonsen.
[annonse]
Saken fortsetter under annonsen.
[annonse]
Debatt
Vefsn No oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.
Les også